Vleermuizen, slangen, mega vissen en matatu-kippen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Elzemiek Paijens - WaarBenJij.nu Vleermuizen, slangen, mega vissen en matatu-kippen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Elzemiek Paijens - WaarBenJij.nu

Vleermuizen, slangen, mega vissen en matatu-kippen

Blijf op de hoogte en volg Elzemiek

22 Maart 2014 | Oeganda, Jinja

Naast de alledaagse kakkerlakken in de keukenkastjes, ratten in de village, koeien in het klaslokaal en geiten op de weg hebben we deze week onze ogen weer uit kunnen kijken naar de verschillende dieren in Oeganda!

Donderdag 13-03
Vandaag zijn we bij het babieshome in Jinja gaan kijken. Hier werken de meeste vrijwilligers die bij ons in de straat wonen en het gehele Arise and Shine Uganda project draait allemaal om het babieshome. Daar waren we dus erg benieuwd naar. Daar aangekomen had ik het na 10 minuten eigenlijk wel weer gezien. Een hoop gejank, gebrul, gezeur, gekwijl en vooral veel gedoe. Na eventjes met wat kinderen geknuffeld te hebben zijn we later ook weer gegaan. ’s Middags hebben we op de grote markt lange rokken en jurken gekocht aangezien het in de village toch wel van je verwacht wordt om je aan de ‘kledingvoorschriften’ te houden. Verder hebben we nog een beetje gewinkeld en verder lekker rustig aan gedaan. ’s Avonds lekker relaxed op de bank een filmpje gekeken, heel tof! Totdat er ineens heel wild een vleermuis door de kamer komt vliegen.. Wij gillend ineengedoken, onze haren beschermend op de bank aan het wachten tot dat ‘ie misschien weg zou gaan. Gelukkig hebben we dat zonder kleerscheuren, rabiës en vleermuizen vast in ons haar overleeft:)

Vrijdag 14-03
Dit was echt een beetje een verveel dag. We zaten vol goede moed met al onze schoolspullen klaar om aan de slag te gaan, begon het enorm te regenen en te stormen. Daardoor viel de stroom uit en konden we de laptops e.d. niet opladen en hadden we geen internet meer. Helaas! Veel meer dan boekje lezen is er ook niet meer van gekomen.

Zaterdag 15-03
We zijn weer naar Gatley gegaan, -het mooie, super-deluxe- resaturant met een megatuin met lounchebanken e.d.- waar ik gezellig geskypt heb met papa en mama! Dit was erg fijn. Later op de middag ook Miel nog gesproken dus mijn dag was helemaal top:). ’s Avonds zijn we met alle vrijwilligers uit eten geweest bij een restaurantje aan de Nijl, later op de avond zijn we nog naar discotheek The Office gegaan. Wat overigens erg bijzonder was aangezien de helft van de avond de muziek het niet deed… Desondanks was het erg gezellig!

Zondag 16-03
Vandaag zijn we weer naar het Nile Resort geweest om lekker even bij te kleuren en te zwemmen. Wat een heerlijke, fantastische plek om je mentaal voor te bereiden op een weekje in the village! ’s Avonds hadden we weer stroomuitval dus heb ik in het donker met een lampje op mijn hoofd pannenkoeken staan bakken, ook een bijzondere ervaring. Een flinke stapel pannenkoeken hebben we bewaard om mee te nemen naar Kibuye :)!

Maandag 17-03
Met heel veel zin (en ook wel een beetje tegenzin) mochten we vandaag weer terug naar Kibuye. Dit keer niet met een gehuurde matatu, maar met de bus want we waren maar met 4 vrijwilligers deze week. Wat wel interessant is om te weten is dat de bus niet op een bepaalde tijd vertrekt, maar pas wegrijdt als deze helemaal vol zit. Niet vol, HELEMAAL VOL! Dat duurde nog wel zo’n anderhalf uur… Gelukkig kwamen er maar 300 vrouwtjes voorbij om ons wat eten te verkopen. 1 mevrouw verkocht iets wat leek op cakejes dus daar kon ik geen nee tegen zeggen! Zoals alles is niets hier wat het lijkt… HET WAS BETER! Vierkante oliebollen! Hoe briljant! Ik werd er dolgelukkig van! Maargoed, toen eindelijk!!!! de bus wegreed en we eindelijk weer konden genieten van het prachtige uitzicht onderweg viel ik in coma door een overdosis primatour (overdrijven blijft mijn vak:))… Serieus, daar wordt je echt lam van! Na een hobbelige rit zijn we aangekomen in Kamuli waar we weer wat gegeten hebben. Rolex, echt geweldig.. Een soort pannenkoek (chapat) met een omelet erin met tomaat, uit en kool! Super lekker en nog geen 2 euro! Na het eten alle boodschappen verzameld en een boda gevonden. Ook dit zou iets heel makkelijks kunnen zijn, tenzij je blank bent.. De boda chaffeurs gingen nog even vechten wie ons mocht rijden. Na een hoop gedoe waren we eindelijk geïnstalleerd op de boda met een mega backpack, een grote doos met flessen water en boodschappen en wij 2 natuurlijk. Lekker krap, maar goed te doen.

Toen we dan eindelijk in de village aankwamen hebben we even gekletst met de headmaster over deze aankomende week. Wat afspraken gemaakt enzo. Daarna zijn we naar het echte dorpje Kibuye gelopen. Na dik een half uur zwetend door het stof geslenterd te hebben kwamen we aan in het dorpje. Natuurlijk helemaal omsingeld door kinderen die allemaal mee wilden lopen en onze handen vast wilden houden. Kibuye zelf is echt prachtig! Aan de Nijl, heel mooi uitzicht. Daar komt ook iedereen z’n vee laten drinken, water halen, de boda wassen, vissen, zwemmen, spelen.. noem het maar op! Op de terugweg zijn we helemaal begeleid door een groepje kinderen dat ruzie maakte wie er nou naast de Muzungu mocht lopen! Hilarisch!
Bij de school en bij onze hutjes heb ik deze week ook wat foto’s kunnen maken want ik heb mijn camera gemaakt! –Ja ik! Helemaal zelf!- We deelden ons hutje samen met een Oegandeese vrouw die in het dorpje naailes geeft aan vrouwen. Super lief mens! ’s Avonds hebben we echt genoten van onze pannenkoeken met JAWEL chocoladesaus! Ook waren we op het meest briljante idee gekomen om lekker kruidenboter te maken en mee te nemen, dan zijn de crackers niet zo saai :)! ’s Avonds had ik mezelf helemaal voorbereid en ik was helemaal klaar om IN HET DONKER naar de ‘wc’ te gaan! Ik heel stoer met mn lampje op m’n hoofd.. Duw het matje aan de kant en… Nee, geen kakkerlak, geen rat, geen zwerm beesten.... maar een vleermuis!! En ja, dat was reden genoeg om toch maar niet in het donker naar de wc te gaan. Overdag is het echt geen probleem meer, zolang je geen jumpsuit aan hebt, je mond dicht houdt zodat er geen vliegen in vliegen en niet te veel ademt komt het helemaal goed.

Dinsdag 18-03
Vandaag geobserveerd in mijn stageklasje, primary 1. Dit klasje bestaat uit 21 leerlingen, waarvan er 15 aanwezig waren. De klas heeft 1 vaste leerkracht wat erg ongewoon is. Normaal gesproken geven bepaalde leerkrachten alleen bepaalde vakken. De leerkrachten mogen namelijk geen band met de kinderen krijgen ‘want dan luisteren ze niet meer’!! Ondanks dat hij de vaste leerkracht van de groep is, zijn de kinderen helemaal niet gehecht aan hem, eerder heel erg bang voor hem. Het klaslokaal is onder een rieten dakje, waar ook primary 2 les krijgt. Het lesgeven blijft toch een verhaal apart! Een rekenles waarbij de kinderen eerst 10 minuten bezig zijn om het onderwerp van de les in koor te herhalen. Vervolgens geeft de leerkracht een instructie die hij wel interactief met de kinderen doet waarbij er voorbeeld sommen op het bord komen. De kinderen mogen naar het bord komen om hun antwoorden te tekenen/schrijven wat de leerkracht vervolgens uitveegt en zelf opnieuw opschrijft. Daarna komen er 5 opgaven op het bord te staan en verdwijnt de leerkracht. De leerlingen moeten dan alles van het bord in hun schrift overschrijven en de opdrachten maken, zonder hulp. Hier zijn de kinderen zo’n anderhalf uur mee bezig! Wanneer zij klaar zijn wordt het werk gecontroleerd door de leerkracht, fouten moeten verbeterd worden en de rest van de klas moet blijven zitten wachten. Dit gaat zo door tot aan de pauze. Na de pauze is het tijd voor godsdienstles. Op dezelfde manier: eerst 10 minuten lang het onderwerp in koor herhalen (Non-living thins created by god. Non-living things are things that have no life.) De leerkracht benoemt wat voorbeelden, schrijft deze op het bord en maakt een tekening van een van de voorbeelden. De leerlingen moeten dit compleet overschrijven in hun schrift en de leerkracht gaat weer even iets voor zichzelf doen. Hier wordt aangewerkt tot de ochtend voorbij is. HEFTIG!
Het dak over de klas is gemaakt van riet, een soort rieten takjes. De leerkracht vind deze takjes erg handig om de kinderen te slaan wanneer zij te laat zijn of ongewenst gedrag laten zien. Dat was erg lastig om te zien gebeuren, maar wat nog pijnlijker was om naar te kijken is dat de kinderen dit geweldige voorbeeld opvolgen. Zodra de leerkracht de klas uit is pakt een leerling een stok en gaat de andere leerlingen slaan. Jonge kinderen moeten hun lunch afstaan aan ouderen anders worden ze geslagen e.d. IK WAS IN SHOCK! En de leerkracht reageert doodleuk: Yeah, they like to fight!
’s Avonds hebben we brood geroosterd in de pan met kruidenboter en scrambled egg’s gemaakt met ui en tomaat. Makkelijk en lekker! Ideaal! Daarna hebben we een kampvuur gemaakt en gewoonweg genoten! Voor het eerst was het helemaal niet bewolkt en de sterrenhemel was echt adembenemend. Ik heb echt een nekhernia opgelopen door het staren naar de lucht.

Woensdag 19-03
Vandaag weer geobserveerd in de klas. Dat was net zo schokkend als gisteren. Tussen de middag hebben we casave gefrituurd, met wat zout smaakte het echt naar frietjes! Tot zo ver het crash dieet in Oeganda. Damn! In de middag ben ik met 2 leerkrachten naar een andere primaryschool gelopen om te praten over de aankomende sportdag. Bij aankomst op die school werd ik een beetje akelig.. Kinderen begonnen te knielen omdat wij aankwamen, uit respect! OMG! Respect… Kinderen moeten knielen voor een blanke, maar mogen elkaar met stokken in elkaar slaan voor een niet rijpe sinaasappel...
Na het gesprek op deze school zijn we weer naar Kibuye village gelopen en hebben we even bij de Nijl gezeten. Daar waren mensen net een vissersbootje leeg aan het halen. HALLELUJA, ik schrok me dood. Een vis, en niet zomaar een vis, werd levend op de tafel gelegd. Deze was ECHT groot! Damn! Na wat spartelen viel ‘ie met een mega smak op de grond. Was een heftige dag!
Tijdens het terug lopen naar Arise and Shine heb ik erg leuk kunnen kletsen met de 2 leerkrachten. Het bleek dat er in het gebied daar een paar redelijk dodelijk giftige slangen zitten.. Een man van de school was bijna in zijn enkel gebeten de dag daarvoor! Daar liep ik dan, op m’n badslippers… Gezellig :)

Donderdag 20-03
Vandaag was de leerkracht van Primary 2 er (alweer) niet dus had ‘mijn’ leerkracht 2 groepen. De groepen moesten telkens maar op elkaar wachten. Ik heb de les van primary 1 toen maar over genomen en proberen een koppeling te maken tussen zijn handelen en mijn handelen. Dit lukte op zich aardig al was het erg lastig om les te geven op een manier die nog zo ver van mijn visie af ligt. Na de les zou de leerkracht terug komen, maar dat deed hij niet. Ook kon hij me niet vertellen wat voor een les ik zou mogen geven –lekker vreemd! Dus ben ik met de kinderen MINIONRUSH gaan spelen op mijn tablet om even lekker te ontspannen. De leerlingen waren al telkens helemaal onder de indruk van m’n tablet dus ze vonden het geweldig! Daarna heb ik een muziekje opgezet en zijn we gaan dansen buiten op het veld, echt te grappig voor woorden! Die kinderen kunnen schudden met hun kont!! De lerares van babiesclass kwam vragen of haar kinderen ook mee mochten komen dansen. Echt, dit was het beste moment van alle dagen in de village. Ik heb zo gelachen met de kinderen, en de leerkrachten vonden het helemaal prima en leuk.
Na de lunch was het alweer tijd om terug te gaan naar Jinja. De dagen zijn echt voorbij gevlogen en het was heerlijk! Het voelde echt alsof ik aan het kamperen was met papa en mama, zoals vroegah! Ik had zo veel verwachtingen van de village, maar dat ik het zoooooo geweldig zou vinden, had ik nooit verwacht. Ik loop standaard met een giga bisass smile op mijn gezicht die er niet meer af te slaan is!
Na een redelijk snelle rit op de boda hebben we in Kamuli een vierkante oliebol gegeten en zijn we in de matatu gaan zitten om terug te gaan naar Jinja. Gelukkig was deze al bijna vol dus konden we bijna vertrekken. Na 5 minuten zaten we samen met 16 andere volwassenen in een klamme matatu maar kennelijk was dat nog niet genoeg. 1 van de passagiers had besloten 20 LEVENDE KIPPEN mee te nemen in de matatu. Deze werden een beetje met de poten aan elkaar vast geboden en achter de laatste rij stoelen gegooid. Laten wij nou net plekken helemaal achter in de matatu hebben! Op ieder hobbeltje of bobbeltje begonnen de kippen (en hanen) te flippen en gek te doen, en geloof me.. Dan is nog al regelmatig!! Aangezien de bodem van de matatu open is, zaten de kippen op een gegeven moment bij onze voeten. Helaas vind Inge kippen helemaaaaaaal geen leuke beesten, dus wanneer de kippen gingen fladderen/kakelen/gekdoen gingen wij als malloten met onze benen in de nek zitten. Tegelijkertijd gingen alle Oegandezen ons uitlachen en moest ik natuurlijk –lekker ongepast- nog veel harder lachen. Gelukkig zat er voor mij een hele lieve man die bereid was om over de banken te klimmen en met Inge van plek te wisselen. Toen was de reis een stuk relaxer:). Wat een rit was dat!!
Na een heerlijk, grondige douche was ik weer helemaal fris en fruitig maar waren we helemaal niet in de ‘mood’ om te gaan koken. Daarom zijn we naar restaurant 2friends gegaan. Daarvoor moesten we eerst even geld gaan pinnen en aangezien het al behoorlijk donker was durfden we niet te veel te pinnen (het wordt waarschijnlijk toch wel gejat dan). Het restaurant was prachtig! We hebben heerlijk een paar REDD’S gedronken en een mega mixed grill gegeten. EINDELIJK VLEEES!! Als toetje kon een chocolade cake natuurlijk niet ontbreken. Deze super gezellige avond kwam op een wel heel beschamende manier ten einde. Toen we de rekening kregen, je raad het al.. kwamen we 3000 shilling (nog geen euro) te kort!! Pinnen kon natuurlijk niet. Nadat de serveerster haar bazin erbij gehaald had hebben we heeeeeeeel voorzichtig gevraagd of we in 2 delen mochten betalen. We schaamden ons dood! Wat een schat is die bazin! ‘Oooooh, noooooo problem!!’ We hoefden geen gegevens, niets achter te laten en mogen komen betalen wanneer wij konden. WAT EEN CULTUUR! IK HOU ERVAN!

Zaterdag 21-03
Vannacht was het werkelijk te heet voor woorden. Amper een oog dicht gedaan! Maar vanmorgen vroeg snel geld gepind, boodschappen gedaan en onze schulden afbetaald! De rest van de ochtend hebben we –heeel verstandig- aan school besteed. In de middag gelunched met 4 andere vrijwilligers en in de middag lekker gewinkeld op mainstreet! 's Avonds Miel nog gesproken en lekker languit op de bank Friends gekeken. Heerlijk!

  • 22 Maart 2014 - 12:15

    Maartje:

    Ik kan uit je verhalen opmaken dat je geniet en ik geniet daar enorm van:).
    Ga zo door topper lekker je ogen uitkijken, dansen en vooral zo blijven schrijven dan ga ik mee met je avontuur!
    Liefss! Xx

  • 22 Maart 2014 - 13:35

    Lindy:

    Ha lieve Elzemiek,
    Wat een gaaf verhaal weer! Het klinkt allemaal wel als een geweldige ervaring! Erg leuk om te lezen! Ik moest lachen om de chocoladecake. Ik zag al helemaal voor me hoe blij je daarvan zou worden!
    Ga lekker verder met genieten!!!
    Liefs xxx

  • 22 Maart 2014 - 13:50

    Emiel :

    Leest weer weg als een malle Miek, heel tof allemaal !!

    Dikke kus!

  • 22 Maart 2014 - 20:47

    Mam:

    Hai schat, wat een heerlijk verhaal. je kan ook altijd nog schrijfster worden. Wat beschrijf je het goed allemaal. Ik kan het bijna voor me zien allemaal. Fijn dat je er zo van geniet, dan geniet ik mee. Ga zo door mn schat. Ik ben trots.
    XXXXmam

  • 23 Maart 2014 - 14:33

    Suze Hieminga:

    Lieve Miek,
    Wat een mooie foto's en prachtige verhalen heb je weer doorgestuurd; je kunt niet zeggen dat je niks meemaakt en wat goed dat je zo'n geduld hebt en aan "het fruit" bent......geweldig, maar al die beesten dat lijkt me dus helemaal niks. Staat je mooi zeg die lange rok en ook lekker luchtig! En wat een schattige kindjes zijn het toch!
    Dikke knuffel en tot wederhoren. Liefs oma.

  • 24 Maart 2014 - 22:40

    Rieky Claessens:

    Hallo elzemiek,
    wat maak je veel mee. Geniet er maar van. Ik blijf je volgen
    groet. Rieky Cl

  • 25 Maart 2014 - 13:33

    Angela:

    Wat een heerlijke avonturen! Blijf genieten en jezelf verbazen. ( en vooral opschrijven want ik doe mee met verbazen en genieten en zo te lezen nog veel anderen ook)
    groetjes Angela

  • 26 Maart 2014 - 16:43

    Joni:

    Miek!!

    Wat een geweldige verhalen!! Ik weet nog dat je vertelde over die WC's!!!!
    Ik ben erg benieuwd naar de komende tijd en naar de lessen die je mag gaan geven!
    Ongelofelijk wat een aanpak joh!

    Succes en geniet!!
    Ik zal gauw even je b-friend contacten om te kijken of die het nog overleefd zo eenzaam en alleen!!

    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Elzemiek

Actief sinds 31 Mei 2012
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 17459

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 29 Mei 2014

Oeganda 2014

29 Juni 2012 - 25 Augustus 2012

Frankrijk zomer 2012

Landen bezocht: