Soms zit het mee, en somsss..... - Reisverslag uit Luwero, Oeganda van Elzemiek Paijens - WaarBenJij.nu Soms zit het mee, en somsss..... - Reisverslag uit Luwero, Oeganda van Elzemiek Paijens - WaarBenJij.nu

Soms zit het mee, en somsss.....

Blijf op de hoogte en volg Elzemiek

15 April 2014 | Oeganda, Luwero

Wat was het weer een week... niet normaal!

Zaterdagavond hebben we afscheid genomen van alle vrijwilligers met een etentje bij 2friends, een super leuk restaurantje in Jinja! Zondag morgen zijn we vroeg vertrokken naar Kampala. Daar verbleven we in een hotel met een zwembad! Daar natuurlijk de hele dag lekker relaxed en genoten van het mooie weer. We moesten het er maar van nemen.. wie weeeeet waar we morgen terecht zouden komen... 's Avonds heerlijk gegeten en tot onze grote verbazing kwam er een Afrikaans bandje spelen met echt Afrikaanse instrumenten, waarbij een dansgroep met kinderen traditioneel ging dansen. Dit was echt waanzinnig tof!! Helaas viel 's avonds de stroom uit en konden we niet meer skypen o.i.d.

Maandag morgen zouden we om 9 uur een telefoontje krijgen van eye4africa over ons vervoer naar Luwero. Wij dus lekker rustig aan wakker worden en klaar maken, word ik om 8 uur gebeld; 'we zijn onderweg!!'. OKEEE... we hadden toch een afspraak met een Oegandees? Die zijn bij mijn weten ALTIJD te laat?!? Wij mega snel ontbeten, spullen in de tas gegooid en een beetje opgeruimd. Helaas duurde het toen nog zo'n 500 jaar voordat er iemand op kwam dagen... dus toch afspraken gemaakt met een echte Oegandees...
In de middag kwamen we aan bij de nieuwe stageschool. Hier hebben we wat gesprekken gevoerd en kregen we een rondleiding. De school is heel anders dan in the village.. er zijn gewoon klaslokalen!! Het is een schooltje dat bij een weeshuis hoort. Er zitten ook een paar dove kinderen op school (de school vind dat zij een doven-instituut hebben, maar er wordt niet met gebarentaal o.i.d. gewerkt..) Daarnaast was ik was echt super enthousiast, alles zag er zoooo leuk uit! Eindelijk een klas met muren! En posters aan die muren!! Wauw, wat een luxe!! Na de rondleiding gingen we naar onze nieuwe accommodatie, helaas moesten we ook weer een eeuwigheid wachten voordat we daar naar toe konden gaan! Eeeeeeeindelijk kwamen we, helemaal kapot en mega hongerig aan bij ons nieuwe huis voor de komende weken! Dit is een guesthous(je) van een Australische vrouw en een Oegandese man met hun kindje, die er uber schattig uitziet maar mega irritant is. Zij ging meteen voor ons een verse ananas snijden en liet onze kamer zien. We delen de accommodatie met 2 andere Nederlandse meiden, Jeanine en Jolien. We hebben een slaapkamer, een koude douche zonder deur, een schone doorspoel wc buiten en een hokje met plastic stoelen en een koelkast. Ook is er een Oegandees vrouwtje die (suuuuuuuper lekker) voor ons kookt en de was doet. Briljant. Hier overleven we het de komende weken wel. Luwero zelf stelt niet zo veel voor..

Op dinsdag zijn we dan echt begonnen op de nieuwe school. We hebben een mentor toegewezen gekregen die ons gaat helpen en begeleiden enzo. Dat is wel erg fijn. We dachten dat we meteen lekker in ons eigen klasje aan de slag zouden kunnen, maar helaas.. eerst moesten we natuurlijk weer wachten.. en wachten... daarna moesten we met onze mentor eerst gaan kijken in alle klassen (wat we gister ook al gedaan hadden..). De ochtend leek wel eeuwig te duren! Uiteindelijk mochten we dan naar ons eigen klasje. Wat me erg opviel was dat de kinderen veel beter Engels spreken en verstaan dan de kinderen in the village. Toch was het onderwijs zelf echt van schrikbarend laag niveau!

Op woensdag heb ik zelf mijn eerste lesjes gegeven aan mijn klas. De leerkracht was verrassend genoeg nergens te bekennen.. het lesgeven ging op zich wel oke.. Het was erg lastig om na te gaan of de kinderen mij nou echt goed begrepen hadden of niet. Uiteindelijk had de helft z'n werk super goed gemaakt en de andere helft totaal niet! M'n verlengde instructie was toen helemaal een grap. Een groepje kinderen dat mij aankijkt alsof ik van Mars kom en telkens als ik een vraag stel, herhalen ze deze vraag. Super irritant, maar ook wel begrijpelijk.. de kinderen zijn niet anders gewend. Aan het einde van de ochtend kwam de leerkracht eindelijk eens een kijkje nemen. Wat ik precies gedaan had vond ze niet zo interessant...
In de middag is mijn klasje altijd vrij, dus ik ook! Aangezien de rest van de school doorgaat tot 4 uur en dan nog een uur sport en spel heeft, kon ik gaan zitten wachten.. Ik ben her en der even gaan kijken, maar in het weeshuis dat bij de school hoort moesten de kinderen gaan slapen, dus was ik niet zo welkom. Dan maar even in een rustig hoekje m'n boek gelezen en m'n lessen voorbereid.
In de pauze en na schooltijd zijn we met de kinderen gaan touwtje springen en bellen blazen. Kinderen vonden het geweldig!! Alleen jammer dat alles op vechten uitloopt... survival of the fittest! Zelfs een sticker uitdelen wordt uiteindelijk vechten... Op de terugweg mochten we achter in de bak van de truc zitten, dat was heerlijk! Even uitwaaien!

Op donderdag weer m'n klasje gedraaid, zonder leerkracht natuurlijk! Gelukkig heb ik ook best leuke activiteiten kunnen doen met liedjes en dansen, want ik werd met de minuut meer gefrustreerd van het feit dat de kinderen mij niet begrijpen. Dat de leerkracht nergens te vinden is en het kan ze allemaal niks schelen. Erg stom! Het is maar goed dat de kindjes soms zo schattig zijn, dan is er nog iets leuks aan.. Het is zo vreemd, ik vond de village echt 100 keer leuker. Ik heb echt geen zin om naar stage te gaan en les te geven, dat heb ik nou echt nog nooit gehad! Dan mis ik m'n klasje thuis toch wel erg! Ik ben zo mezelf niet hier voor de klas....

Gelukkig hoefden we op donderdag maar een halve dag te blijven omdat we 's middags met Jeanine en Jolien naar Kampala gingen. Daar zouden we in het huis van de mensen die ook het guesthouse runnen verblijven. Zij hebben een weeshuis en een schooltje vlakbij Luwero, daarom hebben ze daar ook hun guesthouse. Hun huis in Kampala was echt ziek niet normaal!! Een mega dikke villa!! Het vakantiehuis van de president van Sudan staat naast dat van hun.. oh my god. Het huis was knalroze, met een afschuwelijk paars met groene poort. 4 huishoudhulpen/babysitters, marmeren vloeren, 3miljoen kamers e.d... Dat was wel even een eye opener... Zij klagen dat er geen geld is voor leerkrachten bij hun weeshuis, wij moeten meer huur betalen voor een slaapkamer dan dat ik thuis voor een Compleet huis betaal en zij zitten de helft van de week in een niet normaal kasteel. Het voelde zo niet prettig om daar te zijn... 2 straten verderop hebben mensen al de hele dag niets gegeten en wij liggen in een kickass hemelbed. Vreemd. 'S avonds zijn we met Jeanine en Jolien een drankje gaan doen bij een restaurantje in de buurt. Dat was heel erg gezellig :)

Vrijdag was echt een hell! Wij waren om 5 uur opgestaan omdat om 8 uur in Entebbe onze boot zou vertrekken. Om 7 uur stonden wij bepakt en bezakt klaar in de haven, gaat die (...) boot pas om 14 uur!!!! Er was natuurlijk nog geen restaurantje o.i.d. open.. Wij maar iets ontbeten bij het tankstation en aangezien we toch moesten wachten wilden we maar even fanatiek aan school gaan werken! Op het moment dat ik helemaal klaar zit met al m'n spullen besluit mijn laptop ermee op te houden... natuuuuuuurlijk had ik nog geen back-up gemaakt van de laatste versie van m'n meesterstuk... Wauw! Ik was vrolijk kon ik je vertellen... Dus maar weer n boekje gelezen, ondertussen alle twilight boeken in het Engels uit, dus overgestapt naar de Nickolas Sparks boeken, natuurlijk in het Engels!
Om 9uur gingen de winkels open, dus wij maar naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum gegaan. Het toppunt was dat daar nog geen winkel bestond.. Alles was in aanbouw. Toen begon het mega hard te regenen en te stormen dus konden we ook nog geen kant op. We hebben de tijd maar gedood met lezen, nagels lakken en telefoon volplakken met Winnie the Pooh stikkers. Wat een geweldige dag!! Toen moesten we met de matatu en de boda terug naar de haven, het regende nog steeds mega hard en aangezien we een tas met laptops en tablets bij ons hadden wilden we niet zomaar de regen in lopen. Ook waren wij allebei zo slim om de regenjassen (van dik 30 euro, nog niet gebruikt...) te vergeten.. dus wij naar de winkel en hebben daar 's werelds lelijkste regenponcho's gekocht. Die over ons hoofd en de tassen gedaan en de regen in gerend.. Helemaal nieeeeeeemand lachtte ons uit.. ahum.. Natuurlijk was het 3 minuten later droog!!
Eenmaal op de boot aangekomen werd de dag beter! Heerlijk in het zonnetje gezeten terwijl we het Lake Victoria over vaarden! Na 3 uur varen kwamen we dan eindelijk op de plek van bestemming: Ssese Islands, Kalangala. Daar konden we onze ogen niet geloven, zo mooi!! Zou het dit echt zijn? Ja? Zou ik echt zo veel geluk kunnen hebben? HALLELUJA, wat is het eiland prachtig. Witte stranden, palmbomen, golfjes, zonnetje en verder heeeeeeeel weinig mensen! Ons appartement ligt letterlijk op het strand, waar we vlak na aankomst de meest mooie zonsondergang te zien kregen. Wauw, wauw, wauw!!! Later op de avond werd er een mega kampvuur gemaakt op het strand en de muziek werd aangezet. Daar hebben we gegeten en gedanst met een groepje locals. Was ontzettend leuk!!

Zaterdag hebben we echt vakantie gehad! Zonsopgang vanuit bed bekeken, lekker ontbeten en toen bikini aangedaan en op het strand gaan liggen. Dat hebben we zo de hele dag volgehouden! 1 nadeel; we mochten hier niet zwemmen... er zitten 2 soorten parasieten in het water. De ene gaat in je bloed zitten en daar wordt je ziek van.. de andere zorgt voor wormpjes onder je huid. Beide niet iets waar we nou heel veel zin in hadden! Dussssss, telkens als het veeeuuulste heet werd, trok ik een sprintje naar de douche en kon ik daar afkoelen.. Niet super chill, maar beter dan beestjes in je tenen ;) 's Avonds hadden we een kampvuur met een heerlijke BBQ op het strand. Echt genieten!

's Nachts heeft het erg hard geregend, daardoor was het in de ochtend nog best wel fris. Toen zijn we een rondje over het eiland gaan lopen. Dat was wel leuk, weer veel apen gezien :) daarna even flink aan school gewerkt, op de laptop van Inge, de mijne is denk ik toch echt overleden.... beetje balen!
Na de lunch zijn we weer op het strand gaan liggen, wat een zwaar leven.. poe poe!

Op maandag zijn we terug gegaan naar Luwero.
Vandaag weer naar stage geweest, dat was weer een vreeemde bedoeling.. De leerkrachten waren een halve dag te laat, in mijn klasje stond het bordwerk van mij van donderdag nog op het bord.. Die hadden vrijdag en maandag dus helemaal niks gedaan..
verder heb ik alleen een gesprek met de headmaster gehad, daaruit bleek dat de leerkracht van mijn groep niet eens een diploma heeft.. FIJN :) Vanaf nu mag ik dus zelf een planning maken en mn lessen regelen.. Alleen nog even hopen op een tolk o.i.d.

Hopelijk gaan de komende weken op stage beter dan vandaag...


  • 15 April 2014 - 22:23

    Mam:

    Nou meisje, dat was me het weekje wel. Wat een tegenslagen.Fijn dat je wel lekker als een luxe diva hebt kunnen genieten op je tropisch eiland. De foto's zijn super!!!
    Nu maar weer heel erg je best doen om er toch het beste van te maken op stage. Dit is toch ook Afrika. Doe je best , blijf jezelf en zoek op jou eigen creatieve wijze naar oplossingen. je kan het , dat weet ik zeker.
    Dikke kus Mam

  • 20 April 2014 - 13:15

    Paijens:

    Wat een toestanden allemaal af en toe te gek voor woordenvooral voor onze begrippen.Geniet
    tussendoor maar van al die mooie plekjes die je te zien krijgt.
    Liefs oma LIEN

  • 27 April 2014 - 15:17

    Suze Hieminga:

    Ha die Miek,

    Nu pas je verslag gelezen en al weer heel wat leuke en minder leuke dingen meegemaakt; het blijft wel spannend daar en het lijkt me moeilijk om de kinderen iets bij te brengen als de taal een blokkade is. Maar ik denk dat jouw inbreng best wel iets teweeg brengt; al doe je het maar met handen en voeten.
    Veel succes en de tijd gaat snel dus geniet er maar van want het is zo weer voorbij!
    Dikke knuffel!! Oma XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Luwero

Elzemiek

Actief sinds 31 Mei 2012
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 17496

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 29 Mei 2014

Oeganda 2014

29 Juni 2012 - 25 Augustus 2012

Frankrijk zomer 2012

Landen bezocht: